Dr. Rahmi Oruç Güvenç   28.07.1948 - 05.07.2017  - ∞

Geboren am 26.08.1948 in Tavşanlı, Türkei.

Studierte an der Universität Istanbul, Literaturwissenschaft, Philosophie, Medizin & Psychologie.

Promovierte mit dem Thema der türkischen Musiktherapie an der medizinischen Fakultät der Cerrahpaşa Universität.

Er erhielt den Titel des Privatdozenten für Musikethnologie.

 

Er bildete europaweit ( Österreich, Deutschland, Schweiz & Spanien SchülerInnen in der türkischen Musiktherapie aus.

Er ist Gründer und Leiter der Gruppe Tümata, ( Türk Müziğini Araştırma ve Tanıtma Grubu - türkische Musik in Forschung & Präsentation).

 

1976 begann Dr. Güvenc, das Alte, in Archiven aufbewahrte Material der Musiktherapie zu studieren und wieder in die klinische Praxis zu integrieren. Eine Brücke zwischen der alten Tradition und der modernen Medizin war geknüpft.

 

Persönliches

Ein Teil von Dr. Güvencs Familie, mütterlicherseits, kommt aus Kirgisien und Tataristan. Väterlicherseits kommt die Familie aus Tataristan.

Im 19. Jahrhundert kommen beide Familienzweige nach Istanbul.

Zuhause spielte die zentralasiatische Musik, sowie auch die pentatonische Musik, immer eine große Rolle. Die Mutter sang Lieder aus der Heimat und die Brüder spielten auf den Originalinstrumenten.

Die Lieder erzählten von der Liebe zur Natur, der Liebe zu den Menschen, der Heimatverbundenheit und den Sehnsüchten der Menschen.

 

Im 12. Lebensjahr hatte Oruc Güvenc einen entscheidenden Traum:

"In diesem Traum begegnete mir ein Mann, den ich nicht kannte. Er war groß und dunkel gekleidet. Er hatte eine Violine in der Hand, die er mir mit den Worten reichte: "Spiel!" "Ich kann nicht spielen," erwiderte ich. "Doch du kannst!" Und der Mann bestand darauf. Ich nahm also das Instrument in die Hand und spielte. Es klang gut und bereitete mir große Freude."

Am nächsten Morgen erzählte Oruc den Traum seinem Vater, der sofort mit ihm losging und eine Kindergeige kaufte. Drei Jahre nahm Oruc Güvenc Unterricht und allmählich begann er sich auch für andere Instrumente zu interessieren.

 

Zur selben Zeit begann auch der erste Kontakt zum Sufitum. Oruc lernte seinen ersten Meister kennen, Fazıl Bey. Bei ihm blieb er sechs Jahre.

Inzwischen in Istanbul, an der Universität, studierte Oruc Güvenc Literaturwissenschaft, Philosophie, Psychologie & Medizin und schaffte eine Verbindung zwischen den spirituellen und musikalischen Themen.

Besondere Berücksichtigung in seinen Arbeiten, fand die Philosophie Mevlanas, aus der Sicht der philosophischen Anthroposophie.

 

Während der Studien tauchte Orucs zweiter Meister auf: Turgut Baba (Turgut Söylemezoğlu). Turgut Baba war der letzte Schüler des letzten Meisters der Galatatekke, einer Mevlevitekke in Istanbul.

Bei ihm lernte Oruc Güvenc, das Musik, Poesie und Sufitum eine enge harmonische Verbindung bilden.

 

Es entstand sein erstes Buch: "Mevlana".

Seinen vorläufig letzten Meister traf Oruc Güvenc durch einen Traum: Ziyaeddin.

 

1976 gründete Dr. Rahmi Oruc Güvenc die Gruppe Tümata.

Von 1991 bis 1996 leitet er im Rahmen der Universität Istanbul eine Abteilung für Ethnomusikologie, Forschung und Musiktherapie.

 

In Österreich, der Schweiz, Deutschland und Spanien entstanden Zentren, die die spirituelle, wie musikalisch - therapeutische Arbeit unterstützten und fortsetzten.

Dr. Güvencs Lebensverlauf ist geprägt durch die tiefe Liebe zur zentralasiatischen, alttürkischen, klassisch - türkischen Musik, der Sufimusik, sowie der pentatonischen Musik und der Improvisation, in ihrer Anwendung in der Musiktherapie, sowie seinem tiefen spirituellen Wunsch, Gott und den Menschen zu dienen.

In seinem Leben haben sich Musik, Therapie und Sufitum aufs engste miteinander verknüpft.

 

In zahlreichen Seminaren, auf internationalen Kongressen, Symposien, interkulturellen, wie interreligiösen Veranstaltungen, in internationalen Konzerten und nicht zuletzt in den Musiktherapiekursen, lässt er dies die TeilnehmerInnen fühlen und erleben.

 

Er hat zwei Töchtern (Kanikey und Süyümbike)

 

1999 haben Dr. Rahmi Oruc Güvenc und Andrea Azize Güvenc geheiratet.

 

2017  In der Nacht vom 4. auf den 5. Juli 2017 ist


Rahmi Oruç Güvenç in die andere Welt gegangen...

Oruc Güvenc, Azize Güvenc

 

Dr. Rahmi Oruç Güvenç und Andrea Azize Güvenç

 

Wo immer das Ehepaar Güvenç, sei es als Duo oder mit der türkischen Gruppe Tümata auftritt, erscheinen Leichtigkeit, Heiterkeit, warme Herzlichkeit, eine tiefe Mitmenschlichkeit auf der Bühne. "Ein Hauch von Liebe muß ins Herz einkehren, damit es sich weitet." (Hz. Mevlana Rumi)


Mit dem tiefen Wissen um diese Sehnsucht nach und die Fähigkeit aller Menschen zu dieser Liebe, bringen die beiden den Duft der Steppe, die Lebensfreude der Nomaden, die tiefe Geistigkeit und Weisheit des alten Orients in ihren Liedern, Improvisationen, Tänzen und Geschichten auf immer neue berührende Weise zu ihrem Publikum.  Das Medium Musik ist für beide das verbindende und heilige Band zwischen den Menschen, über alle politischen, religiösen und weltanschaulichen Unterschiede hinaus.

 

Dr. Oruç Güvenç  ist Musiker, Musikethnologe, Musiktherapeut, Psychologe, Philosoph. Einer seiner Themenschwerpunkte ist Ibn Arabis "Philosophie der Einheit": VAHDET-i-VÜCUD. Als Gründer und Leiter des Ensembles TÜMATA und Initiator des internationalen Musikfestivals "Friedensbrücke" ist er ein im In- und Ausland gefragter und geschätzter "Wanderer zwischen den Welten". Er gilt weltweit als bedeutendster Vertreter zentralasiatischer Volksmusik und türkischer Sufimusik. Regelmäßig gibt er Seminare in Deutschland, Österreich und der Schweiz.
Weitere Informationen: www.tumata.com

Hörproben >>

 

Andrea Azize Güvenç ist ausgebildete Ergotherapeutin sowie Musik- und Bewegungstherapeutin. Sie arbeitete viele Jahre in eigener Praxis in Deutschland und in Österreich. Ihre Arbeitsschwerpunkte sind sensorische Integrationstherapie, Reit-Therapie und körperorientierte Therapieverfahren. Sie begleitet ihren Mann auf seinen Reisen, übersetzt und praktiziert die altorientalische Musiktherapie (AOM) und die Methoden des Sufitums.



DAILY SABAH

"Honoring Oruç Güvenç's contributions to Turkish classical music" 

 

One of the most influential figures in Turkish music, Oruç Güvenç, passed away last week. To commemorate this legend, we looked back on his success and contributions to the Turkic world

In commemoration of one of the most influential figures in music from the Turkic world and music therapy as well as the founder of Tümata (The Group for the Research and Promotion of Turkish Music), Prof.Dr. Rahmi Oruç Güvenç passed away last Tuesday, leaving behind a long legacy of having revived an interest in traditional music and instruments spanning back thousands of years and into the Ottoman Empire and its music and movement therapy tradition.

Who is Rahmi Oruç Güvenç?

Born in 1948 in Kütahya, Rahmi Oruç Güvenç's experience with music is said to span back to violin lessons he took in middle school. While studying Philosophy at Istanbul University he learned to play instruments such as the ud, rebab, ney and tanbur and would go on to research Oriental music therapy tradition for his doctorate in Clinical Psychology from Cerrahpasa Faculty of Medicine, where he went on to found the Center for Research and Application of Turkish Music. He also spent time as a lecturer at the Unit for Research and Promotion of Turkish Music at the Turkic Research Institute at Marmara University.

In 1975, he founded Tümata, in short for Türk Müsikisini Araştırma ve Tanıtma Grubu, which in English translates as the Group for the Research and Promotion of Turkish Music. His research on the origins and healing qualities of Traditional Central Asian music led him to opening six centers, located in Mannheim, Berlin, Zurich, Madrid, and Rosenau-Austria, the latter of which trains music therapists.

Considered a sufi master, this music therapist, ethnomusicologist, composer and poet, and recipient of numerous international academic awards, has singlehandedly revived and perpetuated the healing properties of traditional Turkish tonalities, aka makams, which have special physical and spiritual effects, in the international sphere, He has also created his own tonality, aka makam, called Tarz-i Vefa and has also composed a saz semai and a pesrev (prelude) in this tonality.

With Tümata, he has written a book titled, "Music Therapy: Hüseyin Makam" and has published a monograph, titled "The Beloved of Allah - Hazret Mevlana". He has also recorded two albums with Tumata, namely "Ocean of Remembrance" an album of sufi improvisations and dhikhrreleased in 1995 in which choral voices are accompanied by ud, ney, rebab, saz, and bendir instruments. His second album "Rivers of One," released in 1997, was the first time a "Makam" was made available on CD. The makam played, accompanied by sounds of flowing water, is said to enhance deep calmness, improves flexibility of the limbs and stimulate clear thinking.

Oruç Guvenç's wife, Azize Andrea Güvenç, parents to two daughters, is also a music therapist, ergotherapist, author and photographer and has penned a book encompassing her husband's work, entitled "Hey Reisender!" (Hey Traveller!), in German, with a Turkish translation in the works.

What is Tümata?

Born with the mission of researching and promoting, the birth and development of Turkish music, its repertory and its richness in instruments, for decades now, Tümata has been holding a wide variety of events and classes and also has an instrument museum, all of which have led to the perpetuation and revival of this cultural heritage.

The repertories, musical performance style and types, dances, costumes and decorations as well as the social, cultural and pedagogical sources of Turkish music, spanning back 6,000 years, comprise the main focus of research and activities conducted by Tümata.

Sema, you may be familiar with as the dance-like practice of the Whirling Dervishes ergotherapy, the use of physical activity and exercise as treatment, the use of Turkish tonalities, referred to as makams and the ancient therapy dance referred to as Baksi, which stems from the Altai mountain range region, are some of their main activities as well as producing and developing instruments, and operating the instrument museum, with an archive of over three hundred musical instruments.

The world loses a legend

Last Tuesday, July 4, Oruç Güvenç passed away due to heart failure following an operation. After his passing, Turkey's Minister of Culture and Tourism Nabi Avci released the following statement of condolences: "With the meticulousness of an academic and the sensitivity of an artist, Rahmi Oruç Güvenç built a bridge between yesterday to today and has been a great service to humanity and our society. Providing a contribution to science with the traditional aspects of Turkish music, Prof. Dr. Rahmi Oruç Güvenç, also played an influential role in deepening the bonds of future generations with their roots. Playing an influential role in both areas of theory and practice of international research on music therapy and ethnomusicology, Güvenç, has signed on to a number of significant firsts both nationally and abroad."

Speaking to Emre Başaran from Tümata, I asked what this legendary figure responsible for introducing makams and classic Turkish musical traditions to so many people from all over the world, was doing in his final days, to which he said, "Recently, Oruç Güvenç was as always extremely active. He was teaching at Üsküdar University and was holding regular seminars, courses and concerts in Turkey, Germany, Switzerland, Austria and Spain. In addition he was also holding and taking part in events held in varying geographical regions such as in India, America and New Zealand. In addition, he was also on the 64th day of the continuous sema being conducted for 114 days and 114 nights in Turkey."

Held annually, one of Tümata's most popular activities is currently ongoing and is the "114 Days and 114 Nights Sema" program, which started on May 1 and will conclude until Aug. 23 and is taking place at the Rasim Mutlu Cultural Center in Yalova. People from all over world come out to take part in the ongoing continuous sema for as many days as they like, a unique opportunity not missed by many whom Oruç Güvenç has personally introduced to this style of music and healing tradition, touching many with knowledge and interest.

I asked Emre is this summer's sema program will continue, and he assured me that "Yes," adding "It is everyone's shared opinion is that the sema should be successfully completed. With God's permission," he said, "We want to finalize it the way Oruç Hoca had planned." 

 

https://www.dailysabah.com/expat-corner/2017/07/11/honoring-oruc-guvencs-contributions-to-turkish-classical-music